Chunky salsa och Taco sauce

Publicerat: 2012-11-02 01:25:00
Jag gillar tacos och kycklingsalsa och till dem eller i dem rätterna vill/ska man ha salsa. Jag trodde för ett ögonblick när jag var LCHF-nybörjare att jag skulle utesluta dessa eftersom de innehåller mer än 5 gr kolhydrater per 100 gr. Men med lite överslagsräkning och med tanke på att man äter långt ifrån hela burken, insåg att jag så var inte fallet.
 
Chunky Salsa, 350 gr. Den innehåller 5,5 gr kolhydrater per 100 gr enligt förteckningen. Alltså om man skulle smälla i sig hela, vilket man inte gör men som jämförelse, skulle man ändå ändå ligga precis under 20 gr. Man har hela denna burken i en stor panna med kycklingsalsa och då äter jag kanske en åttondel av hela kycklingröran. Jag får alltså i mig ca 2 gr kolhydrater från salsan.
 
Taco sauce, 230 gr. I den är det lite mer, 6 gram kolhydrater per 100 gram. Hela burken innehåller totalt 13,8 gr kolhydrater. Vilket är helt okej för man tar ju bara en klick.
 
För nybörjare kan man som tumregel att ett livsmedel ska innehålla under 5 gr kolhydrater/100 gr. Men man måste då tänka efter om man äter lite eller mycket av det. Som tillexempel mjölk. Det innehåller ca 5 gr kolhydrater per 100 gr. Dricker du då två glas mjölk (á 2dl) då har du fått i dig HELA kolhydratkvoten för dagen. Så jag dricker inte mjölk annat än i kaffe om jag inte har grädde i vill säga.
Kommentarer
Anonym

Du kan väl dricka 4 dl... 4*5=20...

2012-11-02 @ 06:17:51
Anonym

Jaha nu såg jag två glas inte 2 dl... Skyler på att klockan är 6 å har just vaknat;)

2012-11-02 @ 06:18:56
Anonym

//jossan

2012-11-02 @ 06:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback