Coleslaw

Publicerat: 2012-11-27 23:09:00
Coleslaw är ett riktigt gott tillbehör, krispigt och krämigt på samma gång. Passar bra till exempelvis kött och går enkelt och snabbt att göra. Den är godare dagen efter då den dragit åt sig mer smak. Jag brukar göra en stor sats när jag väl gör den, håller ca en vecka i kylen.
 
Strimlad/hackad vitkål (80%)
Rivna morötter (20%)
Majonnäs
Liten klick creme fraiche
Grovmalen svartpeppar
Lite salt
 
På med en plasthandske och blanda ordentligt!
 
 
Rotfrukter är inte att rekommendera om man vill äta strikt LCHF och gå ner i vikt. Grönsaker som växer under gjord innehåller mer stärkelse än de som växer ovanjord. Stärkelse är sockermolekyler som sitter ihop, det är kolydrater och det blir till druvsocker i magen. Vilket kommer höja blodsockret och kroppen kommer producera insulin. Det vill man inte att kroppen ska göra om man ska gå ner i vikt, för det är vårt mest fettbindande hormon. Har man gått ner de kilon man vill gå ner eller äter LCHF för hälsans skull så kan man äta rotfrukter.
 
Nu har jag gjort en coleslaw med morötter i, även fast jag försöker äta så strikt som möjligt. Dock har jag använt ca 80% vitkål och 20% morötter. Så det blir inte många kolhydrater man får i sig eftersom morötter innehåller 8.7 gram kolhydrater per 100 gram.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback